Közösségi média kutatóműhely

A közösségi média platformok, mint a Facebook, TikTok, Instagram és mások, jelentős biztonsági kockázatok forrásává váltak, amelyekre csak komplex, több tudományágat átfogó megközelítéssel lehet válaszolni. Ezek a kockázatok fokozódnak a folyamatos technológiai fejlődés és az új technológiák, mint például a generatív mesterséges intelligencia által. A globális események, mint a COVID-19 járvány, az ukrán-orosz háború, és az izraeli-palesztin konfliktus, erősítették a közösségi média szerepét a kibertámadásokban. A közösségi médiát gyakran használják kibertámadások elkövetésére, ami a felhasználók digitális immunitásának növelésének fontosságát hangsúlyozza. A jelenlegi oktatási rendszerek nem bizonyultak elegendően hatékonynak a digitális biztonságtudatosság fejlesztésében. A felhasználók gyakran tisztában vannak az alapvető biztonsági előírásokkal, de ez nem mindig tükröződik viselkedésükben, ami vagy hamis biztonságérzetet, vagy éppen védtelenséget okozhat. A generatív mesterséges intelligencia és más diszruptív technológiák lehetővé teszik a bonyolultabb kibertámadásokat, megkönnyítve ezzel a "kiberbűnözői piac" hozzáférését. Ezek a technológiák alacsony szintű technikai ismeretekkel is lehetővé teszik káros kódok létrehozását és manipulatív tartalmak előállítását.

A kutatóműhely tagjai a fentiekből kiindulva azokat az új típusú kockázatokat vizsgálják, amelyek a közösségi média platformokon megjelennek (social engineering támadások, mesterséges intelligencia kockázatai, álhírek stb.) A kutatási eredmények alapján végső célunk a közösségi platformokon is megvalósítható innovatív médiatudatossági keretrendszer megalkotása, ami feltérképezi a közösségi média uralkodó trendjeit és megvizsgálja a tartalomdömpingben való eligazodás képességét. Ehhez kapcsolódóan kutatási részcélunk az információbiztonsági tudatosítás, az innovatív médiahasználat vizsgálata a tudatos felhasználói élmény eléréséhez, amelynek keretében az aktív felhasználók kiberreziliencia eszközeinek megfelelő szintű elsajátítását segíthetjük.

Kutatók:

Dr. Bányász Péter egyetemi docens, a Kutatóműhely vezetője