A Right to repair mozgalom

A Right to repair mozgalom

Az utóbbi néhány évben az elektronikai piacon egyre komolyabban jelenik meg a javítás jogához fűződő harc. A mozgalmat Right to repair mozgalomnak hívják. Általánosságban az elektronikai eszközök és gépjárművek vonatkozásában értelmezhető. A right to repair mozgalom célja, hogy a gyártótól független szervizek is hozzájuthassanak alkatrészekhez, vázlatokhoz, illetve rendelkezzenek a javítás jogával.

A kiindulópont

Ha csak egy telefont nézünk meg egyszerű példaként: telefonunk már kapcsolatban van gépjárművekkel (például a Teslák esetében ajtónyitás, -zárás, vezérlés), IP kamerákkal (a kamera képe nézhető a telefonon) és egyéb okoseszközökkfel (klíma, világítás, garázskapu stb.)

Kiberbiztonsági szempontból mind az eseménysor kiindulópontja, mind pedig a várható végkimenetelei nagyon érdekesek. A mindennapjainkban használt eszközeink egyre komplexebbek, illetve egymással szorosabb kapcsolatban vannak. Az eszközök közötti kapcsolatok elterjedése okot ad a biztonság növelésére. De az egész eseménysorhoz egy lépést vissza kell lépnünk.

Az eszközök fejlesztése során a gyártók gyakran úgy tervezik meg, és hozzák létre az adott szerkezetet, hogy azt külső személy ne tudja javítani. Először a mezőgazdasági munkagépeknél volt látható az, hogy a fizikai alkatrészek cseréje szoftveres hálózattól is függ. Ez azt jelenti, hogy a járművön felmerülő hibát a fedélzeti számítógépből egy hibakód leolvasóval lehet megtudni, és a cserélt alkatrészt a jármű „mindaddig nem fogja használni”, ameddig a hibakód a fedélzeti számítógépből törlésre nem kerül.

Később a felhasználói elektronikai eszközökben is látható az a tendencia, hogy a felhasználó (és a független szerviz) számára egyre nehezebb hozzáférni a belső tartalmakhoz. A régebbi telefonok hátlapja könnyen lepattintható volt, akkumulátora szintén egy mozdulattal eltávolítható, így cserélhető volt. Hordozható számítógépeknél is hasonló a helyzet, az újabb eszközökön gyakran látható, hogy az akkumulátor kívülről már nem hozzáférhető, az eszköz burkolatát pedig nem szokványos csavarok, hanem a gyártó által „feltalált”, saját formájú csavarhúzóval lehet csak felnyitni. Továbbá a gyártók nem bocsátanak harmadik felek rendelkezésére (megrendelési lehetőség) alkatrészt, diagnosztikai szoftvert. 

A teljes poszt ITT a kutatóintézet blogján elérhető


Címkék: Right to repair